• 1404/06/18
  • - تعداد بازدید: 53
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)

استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرسنل اتاق عمل

استرس شغلی یکی از عوامل اساسی کاهش بهره وری در بیمارستانها و ایجاد عوارض جسمی و روانی در کادر درمان می شود .
بیماریهای قلبی و عروقی، مشکلات اسکلتی ، عضلانی، گوارشی ، اختلالات نقص ایمنی، اختلالات عاطفی و افسردگی از جمله اثرات زیان بار استرس بر سلامت شاغلین است.
استرس در تمامی مشاغل وجود دارد ولی در بعضی حرفه ها که با سلامتی انسانها سرو کار دارند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

bedanim

با توجه به اینکه استرش شغلی پدیده ای چند بعدی است انتظار می رود عوامل متنوع و زیادی روی آن تاثیر بگذارند. محیط اتاق عمل از جمله محیطهای پر استرس و تنش زا محسوب می شود. اغلب کارکنان اتاق عمل در معرض استرس شغلی حقیقی دارند. این استرس شغلی در هر سطحی یک مشکل اجتناب ناپذیر در حرفه های مرتبط با سلامت محسوب می شود که خود منجر به کاهش کیفیت مراقبتها و ارائه خدمات در محیط اتاق عمل می گردد.محیط اتاق عمل از جمله محیطهای پر استرس و تنش زا محسوب می شود. درخصوص عوامل استرس زا در محیط اتاق عمل در کشور کارهای زیادی صورت گرفته است و عوامل مختلفی در این مورد شناسایی گردیده است.
عواملی همچون شرایط نامطلوب اتاق عمل از قبیل سر و صدا، اشعه، وجود گازهای بیهوشی و نیدل استیک و صدمات با اجسام تیز در حین کار و آلودگی عفونی و بیماریهای واگیردار میتوان نام برد.
در حال حاضر روشهای مختلفی در جهت برطرف کردن عوامل ذکر شده فراهم گردیده است.
استانداردسازی اتاق عمل، آموزش و پیشگیری و کارگاهای مختلف تنش زدایی جهت جلوگیری از استرس به کار گرفته می شود
به هرصوت هر  رشته ای که با درمان و سلامت سر و کار دارد با توجه به ماهیت آن رشته خطرات و تنش ها و استرس خاص خود را دارد و هر کدام از عوامل، راهکارهای مناسبی جهت رفع آن نیز وجود دارد.

 

دکتر «جمشید اسلامی»

مسئول گروه ببهوشی دانشکده پرستاری و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,دانشکده,خبر روابط عمومی,اخبار واحدها, خبر دانشکده پرستاری
  • کد خبری : 131889
تدوین گر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید