متن استاتیک شماره 54 موجود نیست
  • 1402/12/20
  • - تعداد بازدید: 107
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)

بیشتر بدانیم: 5 بیماری که باید در دوران بارداری جدی بگیرید.

اختلالات قلبی-عروقی: مادرانی که اختلالات مادرزادی قلبی دارند، ممکن است این اختلالات را به فرزندان‌شان منتقل کنند. از علائم این اختلالات می‌توان به تنگی نفس، سرفه‌های شبانه، سرفه‌های خونی، سنکوب و درد قفسه سینه اشاره کرد. اختلالات قلبی در دوران بارداری می‌توانند باعث فشار خون، خونریزی و کم‌خونی در مادر شوند.
فشار خون در بارداری: اگر مادری قبل از دوران بارداری به فشار خون بالا مبتلا باشد، باید حتما فشار خون خود را کنترل کند و بعد از آن باردار شود. مادران در دوران بارداری هم باید به طور منظم تحت مراقبت باشند. چون ممکن است بعضی از خانم‌ها قبل از بارداری فشار خون نداشته باشند اما در دوران بارداری به این بیماری مبتلا شوند.

از عوارضی که فشار خون بالا در مادران ایجاد می‌کند می‌توان به زایمان زودرس، تشنج، سکته مغزی، آسیب به کلیه، نارسایی قلبی، سکته قلبی و مرگ اشاره کرد. این عوارض در جنین هم باعث مرگ جنین، محدودیت رشد و مرگ نوزاد می‌شود.-
عفونت‌های دستگاه ادراری: این عفونت‌ها اغلب بدون علامت بوده و تنها از طریق آزمایش تشخیص داده شده و درمان می‌شوند. اما اگر خانم‌های باردار مبتلا به این عفونت‌ها درمان نشوند دچار زایمان زودرس می‌شوند و جنین هم در هنگام تولد دچار کمبود وزن خواهد شد.


بیماری‌های دستگاه گوارش: بیشترین و شایع‌ترین صورت این بیماری‌ها، حالت تهوع و استفراغ است که تا هفته 16 بارداری ادامه دارد و به درجات خفیف،متوسط و شدید تقسیم می‌شود. اگر این اختلال به موقع درمان نشود عوارض شدیدی برای مادر در پی خواهد داشت که از بین آنها می‌توان به آسیب به کلیه، پارگی مری و دیافراگم، بیماری‌های انعقادی و درگیری کبدی اشاره کرد.


دیابت: یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های دوران بارداری است و مادران یا قبل از بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند یا در دوران بارداری. دیابت عوارض زیادی بر مادر و جنین دارد. احتمال ابتلای مادران دیابتی به فشار خون بارداری بسیار زیاد است که باعث زایمان زودرس می‌شود.از عوارضی که دیابت بر روی مادران می‌گذارد می‌‌توان به فشار خون اشاره کرد که در پی آن ممکن است آنها دچار تشنج، اختلال در کلیه و آسیب به شبکیه شوند. همچنین احتمال ابتلا به عفونت و سقط جنین در مادران مبتلا به دیابت بارداری بیشتر است./

 

« مینا طاهری»

مربی گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)

  • گروه خبری : آخرین اخبار دانشکده,دانشکده,خبر روابط عمومی,اخبار واحدها
  • کد خبری : 97395
کلیدواژه